Donderdagmiddag werd in Herentals, ter hoogte van het Administratief Centrum, een eerste publieke laadpaal voor elektrische wagens in gebruik genomen.
Netbeheerders Eandis en Infrax plaatsen dit jaar de eerste 750 van in totaal 2.500 nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens in Vlaanderen. In elke gemeente komt dit jaar al minstens één laadpaal te staan.
In totaal krijgt Herentals dit jaar drie laadpalen. Er komt ook nog een aan het Netepark. Tegen 2020 zijn er 11 operationeel.
Burgemeester Jan Bertels, schepenen Jan Michielsen en Ingrid Ryken waren bij de inhuldiging van de eerste publieke laadpaal in de Augustijnenlaan aanwezig. Die rijden nog niet elektrisch.
Publieke laadpalen zijn belangrijke aanvulling
De Vlaamse Regering wil het aanschaffen en gebruiken van elektrische wagens aanmoedigen. Omdat publieke laadpalen een belangrijke aanvulling zijn op thuisladen en laden op het werk, hebben de Vlaamse Overheid en netbeheerders Eandis en Infrax samen een spreidingsplan opgemaakt voor 2.500 bijkomende publieke laadpalen, waarvan minstens één in elke gemeente in Vlaanderen. De eerste nieuwe laadpaal werd op 11 mei in Oostende ingehuldigd. Vandaag was Herentals aan de beurt.
'Op basis van analyses, onafhankelijke studies en ervaring uit het buitenland, werden de beste locaties uitgekozen om de nieuwe laadpunten in te planten bij carpoolparkings, kantoorgebouwen, handelscentra, mobiliteitsknopen en plaatsen voor vrijetijdsbesteding', zegt Frank Vanbrabant, CEO van Infrax.
De plaatsing van de palen wordt over vier jaar gespreid. Dit jaar verschijnen de eerste 750 exemplaren in de straat. Laadpaaloperator Allego zal via een concessie instaan voor de levering, plaatsing en uitbating van de laadpalen.
Waar wordt het meest opgeladen?
Elektrisch laden werkt anders dan traditioneel tanken. Benzine, diesel of gas tank je onderweg, meestal als je tank bijna leeg is. Elektrisch laden doe je anders.
'Uit studies blijkt dat 70% van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt 20% van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die steeds meer laadpunten voorzien voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden', verduidelijkt Walter Van den Bossche, CEO van Eandis.
Publieke laadpalen zijn, samen met die in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige 10%. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en afstanden tussen het opladen thuis (of bij bedrijven) te overbruggen. Ten slotte zijn er ook steeds meer snelladers langs snelwegen.
'Het is vooral belangrijk dat er voldoende laadpalen komen voor de keren dat we een ander traject afleggen: een vakantie aan zee, een niet-dagelijkse werkverplaatsing of een uitstap naar een pretpark. Pas als mensen ook voor uitzonderlijke ritten voldoende laadmogelijkheden hebben, zullen we hen écht overtuigen om elektrisch te rijden', zegt Bart Tommelein, Vlaams Minister van Energie.
Het is de combinatie van alle types laadpunten die elektrisch rijden in Vlaanderen aantrekkelijk en makkelijk moet maken.
Laadpaal op verzoek
Publieke laadpalen zijn ook cruciaal voor wie niet de mogelijkheid heeft in of rond de woning een privé-oplaadpunt te plaatsen.
Kun je thuis niet opladen en is er geen (of onvoldoende) publieke laadinfrastructuur in je buurt? Dan kun je, vandaag reeds, kosteloos de plaatsing van een publieke laadpaal in je buurt aanvragen via netbeheerder (Eandis): www.eandis.be/laadpaal-aanvragen
Het opladen zelf gebeurt tegen betaling, op dezelfde manier als bij de andere 2.500 publieke laadpalen.
Wat verwacht de elektrische rijder?
Eenvoudig opladen aan een marktconform laadtarief is alvast een manier om drempels weg te werken.
Er zijn vandaag al heel wat aanbieders van laadkaarten. Bedoeling is dat de meeste bestaande kaarten toegang krijgen tot de 2.500 publieke laadpalen. Interoperabiliteit heet dat. Foto's: Marcel Nelis/Nnieuws.be